Flytta ut
Packa, skriva papper, sätta upp sista listen och säga upp avtal.
För att undvika fortsatta betalningar är det nödvändigt att säga upp elnätsavtalet och anmäla utflytt innan flyttlasset går.
Detta göra du enkelt på Mina sidor.
Uppsägning av elnätsavtalet
Ditt elnätsavtal är knutet till din nuvarande bostad, vilket innebär att du behöver säga upp det när du flyttar. Även om du väljer att bo kvar i vårt elnätsområde (vilket vi såklart hoppas) behöver du göra en uppsägning. Detta gör du enkelt på Mina sidor, eller genom att ringa till vår kundservice på 060 - 600 50 20.
Ditt elhandelsavtal kommer att upphöra automatiskt när du säger upp ditt elnätsavtal. Enligt våra allmänna avtalsvillkor är det dock ditt ansvar att kontakta din elhandlare för att arrangera överföringen av elhandelsavtalet till din nya adress.
Separation, kvarstående skulder eller dödsfall
Separation
Vid en separation behöver du kontakta både ditt elnät- och elhandelsbolag. Avtalen är personliga och det är därför inte självklart att en överlåtelse till annan part kan ske utan medgivanden från oss och elhandelsbolaget.
Kvarstående skulder
Kvarstående skulder avskrivs inte när du flyttar från boendet och säger upp ditt avtal.
Dödsfall
När du anmält ett dödsfall upphör avtalen som den avlidne har hos oss. Efterlevande, som bor kvar i bostaden, behöver teckna nya avtal med både elnät- och elhandelsbolaget.
Två avtal = två fakturor
För att ha el hemma behöver du ett elnätsavtal och ett elhandelsavtal och du får fakturor från båda bolagen. Om du inte väljer en elhandlare tilldelas du en automatiskt av oss. För närvarande tilldelar vi kunder som inte gör ett aktivt val till Sundsvall Energi.