Vanliga frågor
Vad betalar jag för?
Ditt elnätsavtal har två delar - en fast och en rörlig kostnad. Därför är det svårt att på rak arm säga vad ditt elnätsavtal kostar. Den rörliga delen kan du själv påverka genom att ändra små vanor i vardagen och därmed optimera din förbrukning. Se våra priser.
Jag har fått strömavbrott, vad gör jag?
Kolla först och främst om vi har ett känt strömavbrott under Driftstatus. Kolla därefter dina huvudsäkringar och se till att jordfelsbrytaren inte löst ut. Det är bra om du går igenom alla stegen på vår felsökningsida. Har du fortfarande ingen ström vänder du dig till vår Kundservice på 060-600 50 20.
Hur gör jag om jag vill få e-faktura?
E-faktura är enkelt och säkert. De elektroniska fakturorna är försedda med ett skydd så att inga uppgifter i fakturan kan förändras eller läsas av någon annan än dig. Det är via din internetbank som du anmäler dig till elektronisk faktura, det går alltså inte att beställa via oss.
Byter du bank eller har ett nytt kontonummer måste du själv först avsluta e-fakturan på det gamla kontot och därefter anmäla på nytt via det nya kontot.
Vad händer om jag glömt att teckna ett elnätsavtal?
Det kortfattade svaret är att du inte kommer att ha någon el. Vi har möjlighet att teckna ett elnätsavtal helgfria vardagar 08.00-16.00 och med det startar vi också elen hemma hos dig.
Vilken säkringsstorlek behöver jag?
Det är bra att reflektera om man har rätt säkring i förhållande till sin förbrukning, för här kan det finnas pengar att spara. Att uppskatta hur mycket el hushållet förbrukar kan vara svårt och de allra flesta av oss vill ha en säkringsstorlek som vi med säkerhet vet räcker i förhållande till den ström som används. Men det enkla och säkraste sättet att ta reda på det är att fråga ett proffs!
Om säkringsstorlek.
Hur lång tid tar det att ansluta mitt nybygge till elnätet?
Tidsåtgången påverkas av flera faktorer, bland annat:
- Om det finns el i direkt närhet till fastigheten eller inte.
- Hur markförhållandena ser ut för att nå fastigheten som ska anslutas.
- Hur lång ansökningstiden är hos de myndigheter som behöver godkänna anslutningen eller arbetet som ska utföras.
- Hur lång tid det tar att teckna markupplåtelseavtal med berörda fastighetsägare
Därför är det svårt, att på förhand, ge en exakt tidplan för när din anslutning kan vara klar. Vi kan dock garantera dig att vi jobbar så snabbt vi kan för att din anslutning ska bli klar. Generellt tar en anslutning, på 16- eller 25A cirka sex arbetsveckor, under förutsättning att nödvändiga tillstånd från myndigheter och markägare godkänns. Större anslutningar, 35A och uppåt, sker enligt överenskommen tidplan. Dock minst sex veckor.
Vad kan jag göra för att påverka min förbrukning?
Här följer några tips!
- Är dina maskiner och apparater på ålderns höst? Gamla vitvaror är inte god vän med elräkningen. Det som kan verka som en stor investering kan vara en sparad slant i slutändan. Se över dina vitvaror och kanske hittar du en riktig energitjuv.
- LED-lyckans strålar skall skina på dig! LED-lampor slukar inte energi på samma sätt och håller dessutom längre.
- Är huset tillräckligt isolerat? Runt fönster och dörrar kan det ibland dra och med relativt små medel kan du täta och behålla värmen på ett effektivare sätt.
- Säg goodbye till Standby – slå av dina apparater helt när du inte använder dem. Dra ur laddsladdar och annat som tjuvar ström.
- Har du möjlighet att skaffa solceller kan det vara klokt att investera i paneler på taket. Då kan du titulera dig både konsument och producent.
Får man ersättning vid strömavbrott?
Ja i vissa fall kan man ha rätt till ersättning. Ersättningsnivåerna är beräknade på antalet timmar avbrottet varade och en procentuell del av din årliga nätavgift. I de fall du haft ett strömavbrott längre än 12 timmar får du ersättning. Detta sker automatiskt och är inget du behöver anmäla till oss. Här kan du läsa mer kring ersättningen och eventuellt skadestånd.
Hur kommer jag i kontakt med en lokal elinstallatör?
Elsäkerhetsverket listar alla behöriga elinstallationsföretag i branschen och är till god hjälp för dig som är på jakt efter en pålitlig aktör.
Klicka här för att hitta din lokala elinstallatör Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vad betyder elöverföring?
Elöverföring är den del på fakturan du kan påverka beroende på hur du använder elen hemma. Elöverföring, eller elöverföringsavgift, är detsamma som rörlig avgift.
En fakturaförklaring i sin helhet hittar du här.
Vad kostar det att säkra upp eller ner?
Kostnaden för att utföra säkringsändringen är något mellan dig och den elinstallatör du anlitar för arbetet.
Är det lika effektivt med solceller i vårt område som söderut?
Våra årstider till trots fungerar solceller, i de allra flesta fall, alldeles utmärkt i vårt område. Faktum är att kylan till och med kan effektivisera produktiviteten i panelerna.
Tips till blivande elproducenter.
Vad kostar det att ansluta sig till elnätet?
Kostnaden för att ansluta sig till elnätet varierar beroende av hur nära anslutningen finns i relation till vår anslutningspunkt, men också beroende av vilken säkringsstorlek du behöver. Vill du ha en prisindikation för kostnaden på din anslutning fyller du i vårt formulär genom att klicka här. När vi behandlat din förfrågan återkommer vi till dig med en indikation på vad anslutningen kan kosta. Du kan också läsa vår prislista här.
Jag behöver fälla träd nära en elledning, hur gör jag?
Ska du fälla träd på din tomt?
Finns det någon elledning som står i närheten av trädet du ska fälla kan vi vara med och övervaka så att fällningen går säkert och problemfritt. Meddela oss senast fem arbetsdagar innan du ska fälla träden. Tänk på att vi inte utför själva trädfällningen.
Har du inte ansökt om trädbevakning och ett träd faller på våra ledningar får du betala för den skadade ledningen. Behöver du hjälp med fällningen kontaktar du en kunnig entreprenör för jobbet.
Vid akut fara
Om ett träd lutar mot en ledning eller ser ut att kunna falla ner och skada en ledning uppskattar vi om du anmäler det till oss.
Kontakta kundcenter på 060-600 50 20 Länk till annan webbplats. om du har frågor eller funderingar.